söndag 25 januari 2015

Tips att frigöra sig från vardagen och kunna försörja sig på resande fot för att kunna följa sin dröm att resa

Folk säger "åh jag önskar att jag kunde göra som ni och ge mig ut och resa" varpå jag svarar varför gör ni inte det varpå svaret är att de inte kan.

Klart man kan!

Men man kanske får offra saker som man kanske är bekväm med i sitt liv. Man får se förbi sina hinder, det mesta som hindrar tror jag är ens egen inställning och problematisering.

Kanske man är fäst vid släkten hemma? Tja då får man väga om man kan vara utan dem lite eller ej, eller ordna så att de kan besöka en.

Har du taskig ekonomi? Sälj dina saker! blocket och köp och sälj grupper på facebook och tradera är fantastiska platser att sälja på. Man kan köpa saker på marknader billigt och lägga upp dyrt på blocket också. Sälj så får du säkert tillräckligt till en biljett.

Undrar du hur du ska försörja dig på din resa om du inte har någon speciell utbildning?
Finns massor av sätt!

1) www.workaway.info  Jag har själv varit värd och är registrerad som arbetare. Man jobbar ungefär 25h/veckan mot att få gratis kost och logi + att man får en kulturell upplevelse och kanske nya vänner :) Fantastiskt system tycker jag, ska kolla in om man kanske kan jobba på någon sköldpaddefarm eller nåt på maldiverna :)

2) Housesitting - finns massa sajter. Bo gratis i någons hus mot att du sköter det och kanske passar husdjuren när ägaren är borta. Ska registrera mig på någon sajt snart :)

3) Bo billigt på Airbnb hemma hos folk. Jag har varit både värd och använt Airbnb i flera länder. Särskilt praktiskt när man reser med barn! www.airbnb.se

4) Jobba genom att skriva reseblogg och få intäkter genom reklam och kanske gratis hotellnätter genom att skriva om olika hotell :)

5) Jobba som entreprenör med något du kan, frilansa

6) Jobba i turism i landet du besöker, kanske de behöver någon guide på ditt språk

7) Jobba på Elance.com eller över skype som lärare tex i svenska, eller något instrument eller vad som helst. finns flera sajter där man kan göra detta.

Den som säger att den inte kan begränsar verkligheten. Den som vill kan faktiskt resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar